1. Marketing

Marketing is de verzamelnaam voor de activiteiten die ervoor moeten zorgen dat een bepaald product of dienst bij zoveel mogelijk klanten bekend wordt zodat, daaruit voortvloeiend, zoveel mogelijk omzet wordt gegenereerd. Denk bijvoorbeeld aan reclames, prijsconcurrentie, verpakkingen of service die een bedrijf levert. 

Bedrijven proberen hun verkoop te optimaliseren door te kiezen voor een goed doordachte marketingmix. Dit is de strategische combinatie van de verschillende marketinginstrumenten; ook wel de 4 P's genoemd. Door de ultieme marketingmix, bemachtig je als ondernemer jouw plekje in de markt.

 

De marketingmix van Susan Bijl:

Susan Bijl bracht in 2000 The New Shopping Bag (product) op de markt. Deze modieuze, sterke tas is gemaakt van vliegerstof en is milieuvriendelijk, omdat deze de plastic tas vervangt. Inmiddels zijn er verschillende modellen en aanverwante producten in meer dan 200 kleuren.

In thuisbasis Rotterdam (plaats) is een Susan Bijl shop, maar de producten zij door heel Nederland en wereldwijd te vinden in diverse designershops. Via internet is het product globaal te bestellen.

Susan Bijl producten zijn duurder (prijs) dan de meeste textieltasjes van bijvoorbeeld H&M. Maar ze zijn weer goedkoper dan de tasjes van grote fashion designers. Je betaalt zo'n 24,- voor een 'Shopping Bag' van Susan Bijl, terwijl je voor een soortgelijk tasje van Isabelle Marant 95,- betaalt. Een Susan Bijl etui/tas kost ongeveer 19,- en je betaalt zo'n 60,- voor een rugzak. 

Susan Bijl doet niet veel aan reclame (promotie). Haar producten werden vooral gepromoot, doordat bekende mensen zich met het product laten zien. Wel is ze actief op instagram en facebook, waarop ze haar nieuwe producten promoot en ze heeft uiteraard een eigen website.

Start je eigen merkOnderzoek

De komende lessen bestudeer je een merk. Dit mag je zelf kiezen. Het is raadzaam om een groot merk te kiezen dat al wat jaren bestaat en waar je al iets van weet. Denk bijvoorbeeld aan merken als Heineken, Nike, Apple, Gucci, H&M, McDonalds, Patta of Disney. Dit is nu jouw onderwerp.

De komende weken werk je verschillende opdrachten uit, die te maken hebben met het door jouw gekozen merk. Deze vormen gezamenlijk een werkstuk.

 

Bekijk de afbeelding van de 4 P' (zie hier rechts). Bij ieder marketinginstrument (Product, Prijs, Plaats en Promotie) staan verschillende deelonderwerpen, die van toepassing zijn op het desbetreffende marketinginstrument. Pas zoveel mogelijk deelonderwerpen toe, om een uitgebreide omschrijving te geven van ieder marketinginstrument van jouw merk.

 

1.1 Product

Omschrijf de producten die onderdeel zijn van jouw merkproduct zo concreet mogelijk. Wat is het belangrijkste product van jouw merk? Omschrijf dit product zo uitgebreid mogelijk. Voeg plaatjes toe die jouw tekst onderbouwen.

Wat voor aanbeveling(en) zou je jouw merk kunnen geven wanneer je rekening houdt met toekomstige ontwikkelingen en trends?

 

  Bron: www.finler.nl/markeringmix

1.2 Plaats

Waar heeft het bedrijf zich gevestigd? Waar is het merk te verkrijgen? Hoe kunnen klanten eraan komen?

Zou je iets kunnen verbeteren omtrent de distributie van het merk?

 

1.3 Promotie

Wat doet het bedrijf om zijn merk te promoten? Welke media zet het daarvoor in? Verzamel wat voorbeelden.

Wat valt je op aan de promotiecampagnes uit het verleden?

 

1.4 Prijs

Welke prijzen / tarieven hanteert jouw merk? Zijn deze hoog of laag, ten opzichte van zijn concurrenten?

Wat zou jij eventueel wijzigen aan de prijzen?

 

Verdiepingsopdracht:

BOLS neemt  packaging design op de schop

Bron: Adformatie.nl, 2018

Het design van een product is een belangrijk onderdeel van het marktinstrument 'Product'. Bols vernieuwde onlangs het design van zijn flessen Bols. Onder de afbeeldingen staan de aanpassingen die door Bols zijn doorgevoerd. Bekijk deze en probeer de volgende vragen te beantwoorden.

Op welke trends en ontwikkelingen uit de markt wil Bols inspelen?

Denk je dat de aanpassing zorgt voor een grotere verkoop van het product?

Waarom denk je van wel/niet? 

Welke aanpassing vind je het beste?

Nieuw design

Oud design

  • Er is gebruik gemaakt van de authentieke jeneverfles en -kruiken (‘om trouw te blijven aan de historie’).
  • Voor de kruiken gaat Bols zelfs een stukje verder door ‘grove treksporen’ in de klei van de kruik achter te laten. Dat moet een ‘authentiek robuuste uitstraling’ geven. En bovendien ‘extra houvast’, zodat de fles minder snel uit de handen valt.
  • De design lay-out is identiek voor de complete rang.
  • Bols komt met een ‘nieuw klassiek centraal gepositioneerd logo’, waarbij de herkomst wordt benadrukt: ‘Amsterdam 1575’.
  • Op het hoofdlabel (bovenlabel) staan nu smaaknotities en historische feiten.
  • Het onderlabel vertoont de soort, de hoge kwaliteit, herkomst en vakmanschap.
  • De twee (luxere) corenwyn-varianten onderscheiden zich door extra folie en embossing gebruik op de labels en het corenwyn-openingslintje.
  • Daarnaast zijn er ook tussen elke individuele variant nuanceverschillen ingebouwd, om de rangorde van kwaliteit en diepgang aan te geven. (Glas of kruik, zilver folie of goud folie, open of gesloten munten, blauw of zwart logo, blauw of goud wapen.)

Maak jouw eigen website met JouwWeb