3. Positioneren: Communicatie
De communicatieve positionering gaat over huisstijl, slogans, symbolen, media, communicatieboodschappen. De merkpositionering wordt vertaald naar communicatieve positionering. Je vraagt je hierbij dus af: 'Hoe wordt de merkidentiteit gecommuniceerd naar de doelgroep?'
In deze communicatie, worden nauwkeurig geselecteerde USP's continu benadrukt en herhaaldelijk uitgedragen. De geformuleerde boodschap wordt vertaald naar en/of ondersteund door beelden en geluiden en verspreid via diverse media.
Soms koppelen merken hun naam aan een bekend persoon of activiteiten (bijvoorbeeld een sport of een evenement) om indirect mee te liften met de daaraan gekoppelde eigenschappen. Het kan dan gaan om sponsoring, maar een bekendheid kan ook gewoon ingehuurd worden om zijn/haar gezicht te laten zien in een commercial.


Event: RedBull BC One
RedBull TV
YouTube kanaal: RedBull Racing
Opdracht 3.1
(klassikaal)
- We bekijk de voorbeelden van Red Bull.
- Tijdens het bekijken van de beelden/media noteer je zoveel mogelijk eigenschappen van het het merk, die direct of indirect worden gecommuniceerd (mooi, traag, spannend, jong, etc).
- Na het bekijken van het laatste beeld/medium omcirkel je de drie worden, die volgens jou het meest passen bij RedBull.
In de voorbeelden zie je dat RedBull zijn identiteit communiceert via een evenement, een digitale zender en een YouTube-kanaal. Welke andere communicatiekanalen zou RedBull nog meer kunnen inzetten?
Opdracht 3.2
Influencer marketing betekenis & definitie.Influencer marketing is een vorm van marketing waarbij er een persoon of groep wordt ingezet om invloed uit te oefenen op het gedrag van de doelgroep. De influencers hebben veel volgers op social media; waar ze veelvuldig gebruik van maken.
Welke influencer zou goed passen bij jouw merk? Kies drie influencers en onderbouw waarom jij deze vindt matchen met jouw merk. Leg uit op welke wijze jij deze influencers zou inzetten om jouw merk te promoten? Voeg (bewerkte) beelden toe aan je uitleg.


Opdracht 3.3
Wat verkoopt je merk? Philips maakt lampen, maar verkoopt “sfeer”. Mars maakt Marsrepen maar verkoopt “energie”. Douwe Egberts brandt koffie, maar verkoopt gezelligheid. Harley Davidson verkoopt geen motoren maar “vrijheid”. Geef aan wat jouw merk verkoopt. Dus niet wat ze levert, maar wat je product of dienst voor de klant betekent. Denk vanuit de klant!
Opdracht 3.4
Een slogan ondersteunt dit beeld
Heeft jouw merk een slogan? Kun je er nog één bedenken?
Opdracht 3.5
Bekijk nu de site van het door jou gekozen merk en onderzoek de volgende punten:
- Wat valt je op aan de kleuren en hoe komen die op je over (attentie, zakelijk, rustig)
- Wat valt je op aan de typografie (speels, zakelijk, 'anders') en wat vind je van de keuze?
- Op wat voor manier wordt er gebruik gemaakt van beelden (video's, cinepraphycs, animatie) en wat voor sfeer geven de beelden?
- Wat is de toon van de teksten (Toon of Voice)? Vind je deze gepast?
- Is de informatie op de site volledig, of mis je nog informatie? Welke is dat?
Als je de site vijf sterren kon geven, hoeveel sterren zou je deze dan geven en waarom? Vertel wat je goed vond aan de site en wat je zou willen verbeteren. Welke content had je verwacht en voldeed de site daaraan?
Opdracht 3.6
a. Hoe beweegt jouw merk zich op social media? (Hoe vaak en op wat voor manier is het actief op facebook, instagram, twitter, snapchat of ergens anders?)
b. Als jouw merk een Facebook-vriend zou zijn, hoe zou je die dan omschrijven? (informerend, stalker, comediant, roddelaar, actueel, spuit 11, etc)
Opdracht 3.7
Verzin minimaal 10 hashtags die jouw merk zou kunnen gebruiken, wanneer het zich op de social media beweegt.
#Hashtags
Door het gebruik van hashtags (#) wordt je bericht klikbaar, vindbaar en zichtbaar. Het is overigens geen wondermiddel, want als je niks interessants te melden hebt heeft een hashtag weinig effect.
‘Trending topics’ zijn de meest besproken hashtags of onderwerpen van het moment, wanneer bijvoorbeeld duizenden Twitteraars of Instagrammers rond hetzelfde tijdstip dezelfde hashtag gebruiken.

Meest gebruikte Hashtags:
#love #followback #instagramers #socialenvy #tweegram #photooftheday #20likes #amazing #smile #follow4follow #like like #look #instalike #igers #picoftheday #food #instadaily #instafollow #followme #girl #iphoneonly #instagood #bestoftheday #instacool #instago #all_shots #follow #webstagram #colorful #style #swag
Maak jouw eigen website met JouwWeb