6. Virals
Iedere marketeer droomt ervan: Je communicatie-uiting gaat viral!! Er zijn verschillende lijsten in omloop met 'ingrediënten' die jouw communicatie-uiting moet bevatten en die de kansen vergroten dat jouw advertentie(filmpje) viral gaat. Echter, hoe goed de viral ook is, het effect is moeilijk te voorspellen en te beïnvloeden.
6 tips voor een succesvolle viral:
- Een viral moet origineel en actueel zijn en een gemeenschappelijk belang hebben.
- Zit er voor de ontvanger content in die emotie los kan maken?
- Waar begint het virale effect? In de basis zul je een aantal (social) media moeten inzetten om maar ergens te beginnen.
- Zorg voor een pakkende en uitnodigende ‘preview’ in de vorm van een korte inleiding of een aansprekende thumbnail.
- Zorg voor ‘share this’ mogelijkheden via de bekende sociale netwerken.
- De afzender dient uiteindelijk duidelijk te zijn. Anders doe je het eigenlijk voor niets.
bron: crossmediacommunicatiegroep.nl

Opdracht 6.1
(klassikaal)
We bekijken de filmpjes.
Bron: Nike,, 2018
Bron: Warchild 2017
Bron: Porsche 2017
Welke tips voor een 'succesvolle viral' zijn van toepassing op de bovenstaande filmpjes?
Welke advertentie heeft volgens jou de meeste potentie om viral te gaan?
Opdracht 6.2
Je hebt inmiddels een site gemaakt voor je eigen bedrijf. Bedenk nu een reclame-uiting die de potentie heeft om viral te gaan. Het mag een concept zijn voor een video, maar een digitale flyer is ook goed. Maak gebruik van een ideeën-techniek op Brain Diggers.
Afhankelijk van je keuze voor een filmpje of digitale flyer, werk je de opdracht als volgt uit:
Kies je voor een filmpje:
- Maak een storyboard met de stappen van je filmpje in beeld gebracht en toegelicht.
Kies je voor een digitale flyer:
- Werk de flyer uit, met beeld en tekst
Beiden:
- Bovenstaande 'tips voor een succesvolle viral' zijn verwerkt
- Maak gebruik van minimaal één van de technieken op de pagina Brain Diggers om op ideeën te komen

Maak jouw eigen website met JouwWeb