4. Je Business online (1)

Wanneer je een bedrijf start, is het zinvol om een website te lanceren. Veel bedrijven beoordelen een klant aan de hand van de kwaliteit van hun website. Een rommelige site met spelfouten in de tekst en kwalitatief slecht beeldmateriaal zal in hun perceptie ook een ongeorganiseerde organisatie zijn. Je site is jouw visitekaartje.

 

Opdracht 4.1

(klassikaal / groepjes)

Voor ieder bedrijf is het belangrijk en zinvol om een website te hebben. 

Verzin 10 redenen waarom het van belang is voor een bedrijf om over een website te beschikken.

 

Voordat een bedrijf een website bouwt, beantwoordt het eerst drie belangrijke vragen:

  1. Wat wil ik bereiken met de website?
  2. Voor wie is de website bedoeld?
  3. Hoe wil ik dat mijn bedrijf zich 'laat zien' (imago, stijl)?
  4. Wat wordt de content van de site? 

Pas hierna gaat men aan de slag met de opmaak van de site.

Ieder bedrijf wil graag opvallen, dus ook online. Het digitale aanbod is enorm. Een ondernemer probeert zich daarom te onderscheiden van zijn/haar concurrenten.Tegelijkertijd moet de site gebruiksvriendelijk zijn: overzichtelijk en beschikken over een logische click-flow. En, last but not least: de potentiële klant moet zich aangesproken voelen en NIET wegklikken. Het maken van de juiste keuzes voor het ontwerpen van je site is dus cruciaal.

Er zijn momenteel verschillende online trends. We zetten een aantal op een rij.

Voorbeeld: Glossy-geïnspireerde lay-outs

 

Actuele online trends

  • Persoonlijkheid van merk
  • Material design,
  • Rijke typografie,
  • Interactive storytelling
  • cinemagraphs
  • Achtergrond video’s,
  • Mini Schermpjes
  • Flat design
  • Rustgevende kleuren,
  • Lange scroll meets Scrolljacking,
  • Off Grid,
  • Glossy-geïnspireerde lay-outs,
  • Responsive website

 

 

Voorbeeld: Off Grid

Voorbeeld: ScrollJacking (bron: ferdinand-hamburg.de)

 

Voorbeeld: interactive Storytelling (bron: bellroy.com)

 

Voorbeeld: Flat Design

Voorbeeld: Cinemagraphs

Opdracht 4.2

De komende twee lessen werk je aan de website van jouw bedrijf. Voordat je begint met het bouwen, beantwoord je eerst de belangrijkste vragen.

  1. Wat wil ik bereiken met de website? (nieuwsgierig maken, direct overgaan tot aankoop, informeren, kennismaken, etc.)
  2. Voor wie is de website bedoeld? (je doelgroep, een deel van je doelgroep, nieuwe/bestaande klanten)
  3. Hoe wil ik dat mijn bedrijf zich 'laat zien' (imago, stijl)
  4. Wat wordt de content van de site? (contactgegevens, informatie ondernemers, portfolio, tarieven, etc)

 

Opdracht 4.3

Vandaag start je met het bouwen van je site. Maak je geen zorgen; tegenwoordig dat heel simpel!

Er zijn verschillende aanbieders die jou de tools geven om een gratis website te bouwen. Kies er één en ga aan de slag.

 

De site moet voldoen aan de volgende criteria 

  • De site past bij de doelgroep (juiste look and feel), die je bij opdracht 4.2 hebt omschreven
  • Homepage is uitnodigend en overzichtelijk (bezoeker ziet direct wat er allemaal te vinden is op je site)
  • Je diensten staan er duidelijk op
  • Op je site is een 'verhaal' over het bedrijf waarin je usp's duidelijk naar voren komen
  • Minimaal 3 voorbeelden van je werk zijn te vinden
  • Tarieven (of offerte op aanvraag)
  • Er is een verwijzing naar de Algemene voorwaarden
  • Contactgegevens staan duidelijk vermeld (eventueel met contactsheet)

Maak jouw eigen website met JouwWeb