6. Guerrilla Campagne

Stel dat je eens écht wil opvallen tussen de menigte. Je kunt er dan voor kiezen om een guerrilla campagne uit te voeren. Een guerrillia-actie is een ludieke actie die jou (vaak) in het dagelijks leven overvalt. Deze laat je even stilstaan en de actie moet soms even landen ('Heb ik het nou goed gezien?). 

Talloze bedrijven, groot en klein, kiezen weleens voor een guerrillacampagne. Het kan zijn dat je promotiebudget niet zo groot is en dat je met behulp van je creativiteit tóch groots wilt uitpakken. Een andere reden om hiervoor te kiezen, is dat je jouw doelgroep eens op een andere niet-standaard manier wilt bereiken. Het 'wauweffect' (zie kantlijn) die de actie kan oproepen, blijft namelijk veel langer hangen. Foto's van de campagne kunnen zelfs verspreid worden als een viral. Wanneer dit gebeurt, is je actie écht geslaagd!

Voorwaarden voor een goede guerrilla Campagne

  1. De campagne is origineel, zowel qua inhoud als qua vorm
  2. De guerrilla actie is onverwacht en onvoorspelbaar (een soort overval)
  3. Het bereik van de actie kan worden vergroot door middel van een buzz. Bijvoorbeeld, mensen maken foto’s en posten het op Facebook of Snapchat
  4. De doelgroep ziet in de actie de kernwaarden van het product of merk terug
  5. De guerrilla actie is perfect getimed en geplaatst en speelt bijvoorbeeld in op de actualiteit, productlancering of een bepaalde gebeurtenis.
  6. De guerrilla actie maakt het gevoel van sympathie los

 

Opdracht 6.1

Ga op zoek naar minimaal drie (liefst Nederlandse) guerrilla-acties. Verzamel van iedere actie beeldmateriaal en beantwoord de volgende vragen:

  • Wat is het doel van deze actie?
  • Wat is de doelgroep?
  • Speelt de actie in op een actualiteit?
  • Waarom spreekt deze actie je aan?
  • Wat blijft er bij de voorbijgangers hangen van deze boodschap?

Opdracht 6.2

Je wilt meer bekendheid genereren voor je eigen bedrijf, maar je hebt niet zoveel budget: slechts 300,-.Je bedenkt een opvallende guerrillacampagne waarmee je direct op de kaart staat bij een groot deel van jouw doelgroep.

De campagne kun je niet binnen één les volledig afronden. Je werkt deze daarom uit, alsof je 'm moet pitchen aan een mogelijke opdrachtgever. 

- Je omschrijft de actie (doel, doelgroep, welke actualiteit, verrassingselement)

- Je brengt je campagne in beeld doormiddel van een serie beelden (bewerkte) plaatjes, schetsen, tekeningen, video's

- De campagne voldoet aan de voorwaarden van een goede campagne (zie tekst hierboven).

 

Opdracht 6.3

Wanneer je klaar bent met je campagne, ga je opzoek naar feedback van minimaal twee leerlingen en van je docent. 

Je geeft ook aan minimaal twee andere leerlingen feedback op hun campagne.

Je maakt hiervoor gebruik van het onderstaande formulier. Je docent heeft dit  formulier uitgeprint klaarliggen.

 

Criteria m / v / g Feedback
1. Campagne valt op
2. Campagne is origineel
3. Doelgroep wordt aangesproken
4. De actie is goed getimed (actualiteiten)
5. Campagne past bij het imago van je bedrijf
6. Campagne past binnen het budget
7. De actie is verrassend (overvalt je)